چرا به دست آوردن رتبه در موتورهای جستجو اینقدر مهم است؟

بیش از 75 درصد از افراد، صفحات دوم به بعد موتورهای جستجو را بررسی نمی کنند.

این موضوع بدین معنی است که اگر سایت شما در صفحات اول موتورهای جستجو دیده نشود خیلی ها اصلا کسب و کارتان را پیدا نمی کنند و با آن تماس نمی گیرند.

وقتی سایت شما در گوگل نشان داده نشود سرنخ های با ارزش و البته درآمد حاصل از آن را از دست خواهید داد. حالا که متوجه ارزش رتبه بندی در گوگل شدید باید ببینیم برای برطرف کردن مشکلات موجود چه راه حل هایی پیش رو داریم.


همچنین بخوانید: اصطلاحات کلیدی سئو که بازاریابان باید بدانند


چرا سایت شما در نتایج جستجو نشان داده نمی شود؟ چگونه می توان مشکل رتبه بندی را حل کرد؟

فاکتورهای متعددی بر روی رتبه بندی سایت در گوگل اثر می گذارد. در ادامه سعی می کنیم برخی از دلایل دیده نشدن سایت در گوگل و راه حل های آن را با هم مرور کنیم.

  1. سایت شما ایندکس نشده است.

سایت هایی که توسط گوگل ایندکس نمی شوند در نتایج جستجو هم دیده نخواهند شد. دلایل متعددی برای خزیده نشدن و ایندکس نشدن سایت توسط ربات های گوگل وجود دارد.

سایت شما جدید است:

اگر سایت تان را به تازگی راه اندازی کرده اید باید به خاطر داشته باشید که ایندکس شدن سایت توسط گوگل ممکن است چند هفته طول بکشد و سپس نتایج این ایندکس شدن در نتایج جستجو دیده شود.

این موضوع برای سایت های جدید صادق است چون معمولا این سایت ها لینک های داخلی زیادی ندارند. گوگل تعداد لینک های داخلی با کیفیت را به هنگام رتبه بندی سایت در نظر می گیرد.

ایجاد اتوریتی دامنه کمی زمانبر است. پس انتظار نداشته باشید برای سایت های جدید رتبه بندی را بلافاصله ببینید.

سایت شما از تگ نوایندکس استفاده می کند:

اگر سایتتان قدیمی است اما باز هم ایندکس نمی شود تگ نوایندکس را قبل از هر کاری بررسی کنید.

اضافه کردن کد نوایندکس به سایت جلوی خزیده شدن و ایندکس شدن سایت توسط ربات های جستجو را می گیرد.

در برخی از شرایط ممکن است مجبور شوید از این تگ استفاده کنید. بهترین کار این است که با یک شرکت متخصص سئو مشورت کنید تا مطمئن شوید کارهایتان را به درستی انجام می دهید و جلوی بروز مشکلات این چنینی را می گیرید.

علاوه بر این فایل robots.txt هم می تواند جلوی خزش گوگل را بگیرد. اطمینان حاصل کنید که صفحات را در این فایل مسدود نکرده اید.

سایت هایی که از پلتفرم وردپرس استفاده می کنند قابلیت های درون ساختی دارند که به موتورهای جستجو دستور می دهد سایت را ایندکس نکنند. صاحبان سایت باید به طور دستی این گزینه را در بخش تنظیمات و سپس خواندن غیر فعال کنند.

می خواهید مشکل ایندکس نشدن سایت در گوگل را برطرف کنید؟ نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

چگونه مشکل ایندکس نشدن سایت را برطرف کنیم؟

اگر سایت شما در گوگل ایندکس نمی شود قبل از هر کاری یک اکانت در کنسول جستجوی گوگل ایجاد کنید.

اینکار به شما اجازه می دهد نقشه سایتتان را به گوگل بدهید و از او بخواهید آدرس هایتان را بخزد و ایندکس کند.

باید به خاطر داشته باشید که ایندکس شدن سایت در این شرایط را تضمین نمی کند. اگر سایتتان جدید است ممکن است فرآیند ایندکس شدن چند وقتی زمان ببرد.

شما می توانید تگ نو ایندکس را در کدهایتان به روز کنید و سری به فایل robots.txt بزنید و مطمئن شوید ربات های گوگل می توانند صفحات شما را بیابند بخزند و ایندکس کنند.

  1. سایت شما دچار پنالتی شده است.

زمانی که سایت دچار پنالتی می شود رتبه ای هم در نتایج جستجو نخواهد داشت.

اگر سایت شما قوانین و دستورالعمل های گوگل را دنبال نکند ممکن است به طور موقت یا به طور دائم از نتایج جستجو حذف گردد.

پنالتی های گوگل در برگیرنده موارد زیر است:

  • خارج کردن از فهرست ایندکس: در این شرایط گوگل به طور کامل دامنه شما را از نتایج جستجو حذف می کند.
  • پنالتی شدن: دامنه شما در این شرایط وجود دارد اما از طریق جستجوی مستقیم صفحاتتان را نمی توانید بیابید. این نوع پنالتی ممکن است به خاطر به روزرسانی الگوریتم های گوگل باشد یا گوگل به صورت دستی جریمه تان کند.
  • سندباکس شدن: در این شرایط ترافیک حاصل از گوگل به طور ناگهانی افت می کند اما دامنه تان از فهرست ایندکس خارج نشده یا پنالتی نشده است.

چگونه مشکل جریمه شدن در گوگل را برطرف کنیم؟

قبل از هر کاری سری به کنسول جستجوی گوگل بزنید و ببینید هشداری درباره پنالتی شدن دریافت کرده اید یا خیر.

اگر سایت شما جریمه شده باشد، باید مراحلی را طی کنید و سایتتان را اصلاح نمایید. سپس دوباره سایت را برای تجدیدنظر بفرستید .


همچنین بخوانید: مواردی که می توان از صفحه نتایج موتورهای جستجو یاد گرفت!


  1.  سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده است.

اگر سایتتان در نتایج گوگل نشان داده نمی شود باید به فکر بهبود سئوی آن باشید. موتورهای جستجویی همچون گوگل برای رتبه بندی سایت ها صدها فاکتور مختلف را مدنظر قرار می دهند.

سئو به شما کمک می کند سایتتان را برای این فاکتورها بهینه سازی کنید. به کمک سئو می توان استراتژی های متعددی را برای افزایش رتبه بندی و کمک به کسب درآمد آنلاین به کار برد.

شاید سایتی با طراحی زیبا داشته باشید اما بدون سئو رتبه ای در موتورهای جستجو نخواهید داشت. هیچ کس در این شرایط کسب و کار شما را نمی یابد.

چگونه بهینه نبودن سایت برای موتورهای جستجو را رفع کنیم؟

کارتان را با بررسی جامع و گسترده سایت برای سئو آغاز کنید.

بررسی سئوی سایت به شما کمک می کند نواحی که به بهبود نیاز دارند را بیابید و در صورت نیاز مشکلاتش را برطرف کنید.

 زمانی که سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه می کنید موارد زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

  • کدهای سایت و سئوی فنی را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که سایتتان به سرعت بارگذاری می شود.
  • طراحی سایت و ناوبری را بهبود ببخشید تا تجربه کاربری مثبتی برای افراد ایجاد کنید.
  • کلمات کلیدی هدف را در متن سایت، هدینگ ها و عناوین هر کدام از صفحات بگنجانید.
  • محتوای عمیق و با کیفیتی ایجاد کنید که به سوالات جستجو کنندگان پاسخ می دهد.
  1. محتوای خوبی بر روی سایتتان ندارید.

اگر محتوای با کیفیت و با ارزشی بر روی سایتتان نداشته باشید ممکن است سایت در نتایج گوگل نشان داده نشود.

موتورهای جستجویی همچون گوگل دوست دارند سایت هایی که محتوای با کیفیتی فراهم می کنند را در نتایج برتر خود نشان دهند.

این نوع محتوا می تواند نیت جستجوکنندگان را برآورده کند و آن ها را راضی نماید.

زمانی که در حال تولید محتوا هستید سعی کنید تا جایی که می توانید محتوای با کیفیت و جامعی تولید نمایید که بتواند به همه سوالات افراد پاسخ دهد. با اینکه برای کسب رتبه در موتورهای جستجو نیازی به راهنمای طولانی ندارید اما باید برای افراد محتوای با کیفیت و ارزشمندی فراهم کنید تا بتوانند در سایت با شما تعامل داشته باشند.

چگونه بی کیفیت بودن محتوا را برطرف کنیم؟

اگر نمی توانید محتوای با کیفیت و اصیلی تولید کنید بهترین کار این است که با یک شرکت تولید محتوا همکاری کنید و از آن ها کمک بخواهید.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو و کاربران به دنبال محتوای تازه هستند.

پس آرشیو سایت خود را به طور منظم به روز کنید.

  1.  کلمات کلیدی تان بسیار رقابتی است.

اگر این پست را می خوانید و با خودتان فکر می کنید محتوای من عالی است اما باز هم در نتایج جستجو نشان داده نمی شود بهتر است کلمات کلیدی که هدف قرار می دهید را دوباره بررسی کنید.

تلاش برای کسب نتایج رقابتی به خصوص زمانی که پای برندهای بزرگی در میان باشد، می تواند کسب و کار شما را به حاشیه ببرد و جلوی نمایشش در نتایج جستجو را بگیرد.

بهترین کار این است که از عبارت های طولانی و خاص که در برگیرنده سه یا چند کلیدواژه هستند استفاده کنید. با اینکه عبارت های طولانی حجم جستجوی اندکی در ماه دارند اما کمتر رقابتی هستند و به شما کمک می کنند در نتایج بالاتری نشان داده شوید.

علاوه بر این، کلمات کلیدی طولانی معمولا نیت جستجوی بیشتری دارند.

به عنوان مثال اگر فردی کلیدواژه عمومی همچون سایبان یا چادر را جستجو کند ممکن است تعیین اینکه دقیقا به دنبال چه چیزی است کمی دشوار باشد. ایا این فرد به دنبال نحوه راه اندازی چادر است؟ به دنبال خرید چادر برای سفرش است؟ می خواهد نوع خاصی از چادر را بخرد؟ از سوی دیگر اگر فردی به دنبال عبارت های طولانی همچون خرید چادر کمپ دو نفره باشد  می توانید مطمئن باشید که برای خرید آماده است.

در چنین شرایطی شرکت ها می توانند از عبارت های طولانی برای کسب رتبه استفاده کنند.

چگونه استراتژی مبهم کلمات کلیدی را برطرف کنیم؟

کمپین های موفق سئو همیشه با تحقیق بر روی کلمات کلیدی آغاز می شوند.

به کمک ابزارهایی همچون Keyword Tool ,Ubersuggest و گوگل کیورد پلنر سعی کنید عبارت های طولانی که رقابت کمتری دارند اما برای کسب و کارتان ارزشمندند را بیابید.

هدف قرار دادن عبارت هایی با رقابت کمتر به شما اجازه می دهد سایتتان را در گوگل نشان دهید و به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید.


همچنین بخوانید: چگونه یک شرکت خوب سئو برای کسب وکار یا سایت خود انتخاب کنیم؟


  1.  سایت شما تجربه کاربری خوبی فراهم نمی کند.

در نهایت اگر سایت شما تجربه کاربری خوبی فراهم نکند ممکن است رتبه اش در موتورهای جستجو را از دست بدهد.

موتورهای جستجو به دنبال رتبه بندی سایت هایی با محتوای خوب هستند که تجربه کاربری عالی در اختیار افراد می گذارند.

اگر کاربر شما تجربه مثبتی نسبت به سایت شما نداشته باشد دکمه بازگشت را بر روی مرورگرش می فشارد و به نتایج قبلی باز می گردد.

بهینه سازی تجربه کاربری بر روی سایت بونس ریت را کاهش می دهد، باعث تعامل بازدیدکنندگان سایت می شود و به آن ها کمک می کند اطلاعات بیشتری درباره کسب و کارتان بیابند.

چگونه تجربه کاربری ضعیف بر روی سایت را برطرف کنیم؟

برای بهینه سازی تجربه کاربری می توانید مراحل زیر را به کار ببرید:

  • زمان بارگذری سایتتان را به کمک خدمات بهینه سازی سرعت سایت بهبود ببخشید.
  • نوار ناوبری را بهینه سازی کنید تا مطمئن شوید کاربرانتان شما را به راحتی می یابند.
  • عناصر بصری را برای بهبود محتوا و تعامل بیشتر با کاربران به سایت اضافه کنید.

منبع: WebFX