همه ما به خوبی می دانیم که در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. با ظهور فناوری های مختلف برقراری ارتباط با انسان ها دچار تغییراتی شده است. حالا شما پلتفرم های دیجیتال زیادی در اختیار دارید و می توانید از قدرتی که دنیای آنلاین در اختیارتان قرار داده به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

جف بزوس بنیانگذار سایت آمازون و یکی از کارآفرینان موفق دنیا روزی گفته بود نام برندها در دنیای آنلاین بسیار مهم تر از نام آن ها در دنیای فیزیکی است. همین چند جمله ساده اهمیت حضور در دنیای آنلاین را به خوبی نشان می دهد.

اما آیا می دانید اولین گام برای حضور در دنیای آنلاین رقابتی امروز چیست؟ بله درست حدس زدید: طراحی سایت. داشتن سایتی که به خوبی طراحی شده به شما کمک می کند خودتان را در میان رقبا متمایز کنید و حضورتان در دنیای آنلاین را به رخ دیگران بکشید. اگر تصمیم گرفته اید نحوه طراحی سایت را یاد بگیرید جای خوبی را برای مطالعه انتخاب کرده اید.

زمانی که نقل قول بزرگان دنیای طراحی را بررسی می کنید به یک جمله شگفت انگیز می رسید. اگر طراحی سایت تان خوب باشد هیچ کس متوجه این موضوع نمی شود اما اگر این طراحی به درستی انجام نشود سر و صدای زیادی به پا می کند.

همین جمله ساده در آموزش نحوه طراحی سایت بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شاید به این فکر کنید که برای طراحی یک سایت خوب و کاربرپسند به علم و دانش زیادی نیاز دارید. اما زیاد نگران نباشید.

قرار نیست موشک هوا کنیم! تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مقاله امروزمان را بوک مارک کنید (البته اگر وقت مطالعه کامل آن را ندارید) و به مرور راهنمای گام به گام طراحی سایت را مطالعه نمایید.

برای طراحی یک سایت کاربرپسند شما باید از 7 گام ضروری تبعیت کنید. در ادامه سعی می کنیم برخی از ترندهای داغ سال 2019 در حوزه طراحی را هم با هم مرور کنیم و ببینیم چگونه می توانیم سایت های جذابی ایجاد نماییم.

اگر علاقه مند طراحی یک سایت حرفه ای هستید یا می خواهید سایت فعلی تان را تغییر دهید امروز در کنار ما باشید. برای اینکه مطالعه این مقاله را برایتان ساده تر کنیم در همین آغاز کار فهرستی از مطالبی که قرار است پوشش دهیم را برایتان می نویسیم. مطالبی که امروز با هم یاد خواهیم گرفت:

  1. ایجاد پلن برای پروژه
  2. انتخاب پلتفرم مناسب
  3. صفحه اصلی: تصمیم گیری در مورد طرح و نوار ناوبری( منوها)
  4. انتخاب قالب یا تم
  5. انتخاب طرح رنگی
  6. اضافه کردن محتوا: فونت ها، تصاویر و محتوای جذاب
  7. تست سایت، انتشار و به روزرسانی
  8. نتیجه گیری (چگونه یک سایت جذاب طراحی کنیم؟)

آماده اید؟ پس همراه ما باشید

  1. ایجاد پلن برای پروژه طراحی:

اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که یک قدم به عقب برگردید و یک پلن یا برنامه کاری برای طراحی تان ایجاد نمایید.

یادگیری طراحی سایت بدون داشتن برنامه کاربردی همانند رنگ کردن بدون کشیدن طرح اولیه است. قبل از اینکه رویای ایجاد گالری های ویدئویی یا call to action های فانتزی را در سر بپرورانید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید و ببینید کجای کار قرار گرفته اید.

  • من چه نوع برندی می خواهم بسازم؟ خودکار یا مدادتان را بردارید و صفاتی که برندتان را توصیف می کند بنویسید.
  • می خواهم به چه موفقیت هایی دست پیدا کنم؟ دوست دارید فروش بیشتری داشته باشید؟ قصد تبلیغ برندتان را دارید؟ می خواهید کنار مخاطبان تان روزهای شاد و سرگرم کننده ای را بگذرانید؟ هر هدفی که دارید را بنویسید.
  • به چه قابلیت هایی در سایت نیاز دارم؟ مثلا ممکن است بخواهید خبرنامه ایمیلی برای کاربران تان ارسال کنید. در این شرایط باید این قابلیت را در سایت بگنجانید. شاید هم می خواهید کاربران مطالبتان را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. پس باید دکمه اشتراک گذاری را در پست هایتان تعبیه کنید. در گام دوم که باید پلتفرم ایجادکننده سایت را انتخاب کنید به این قابلیت ها نیاز خواهید داشت. پلتفرمی که انتخاب می کنید باید این قابلیت ها را در اختیارتان بگذارد.
  • سایت را برای چه کسانی طراحی می کنید؟ در مورد مخاطبان آینده تان خوب فکر کنید. آن ها چه انتظاری از شما دارند؟ چه چیزی از شما می خواهند؟

سایتی که قرار است طراحی کنید باید منعکس کننده پاسخ شما به این سوالات باشد. مثلا اگر به یک سایت حرفه ای و رسمی نیاز دارید باید درباره رنگ های جدی همچون سفید و خاکستری خوب فکر کنید.

اجرای درست این مرحله به شما کمک می کند مانع از پیشرفت کار در مسیر نادرست شوید. در مرحله بعدی باید بر روی رقبایی که در صنعت یا همان نیچ تان دارید خوب تحقیق کنید. به سایت هایی که شبیه سایت شما هستند نگاه کنید. آن ها چه شباهتی با شما دارد؟ چه چیزی را در سایتشان دوست ندارید؟ همه چیز را به خوبی یادداشت کنید و از ایده های موجود الهام بگیرید. این گام یک مرحله کلیدی برای آموزش طراحی سایت است.

  1. انتخاب پلتفرم مناسب

قبل از اینکه وارد طراحی سایت شوید باید پلتفرمی را برای ایجاد سایت تان انتخاب کنید. شما می توانید از سایت سازهایی که به صورت رایگان یا پولی خدمات این چنینی ارائه می دهند استفاده کنید یا اینکه سایت تان را به کمک پلتفرم های متن بازی مثل وردپرس یا جوملا راه اندازی نمایید. اجازه دهید این دو گزینه را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم:

سایت ساز
انتخاب پلتفرم متن باز همچون وردپرس یا نوشتن کدها
فرض کنید اولین بار است که سایتی را راه اندازی می کنید. حالا به یک ابزار ساده و کاربردی نیاز دارید یا رسیدن تان به دنیای آنلاین را تسهیل کند.
در چنین شرایطی شما مهارت های کدنویسی دارید و می خواهید به کمک کدها سایت حرفه ای راه اندازی کنید. اگر چنین مهارت هایی دارید دیگر نگران فرآیند های بعدی نگهداری از سایت همچون هاست و امنیتش نخواهید بود.
فرد فنی نیستید و نمی خواهید با مشکلات نگهداری بک اند سایت درگیر شوید.
برای استخدام یک تیم فنی بودجه کافی دارید و می توانید سایت سفارشی سازی شده ای برای خودتان ایجاد کنید.
می خواهید سایتی را به راحتی ایجاد کنید و با پرداخت هزینه های ماهانه یا سالانه نگهداری بک اند آن را به افراد دیگری بسپارید.
صرف بودجه پیش بینی نشده برای انعطاف پذیری بیشتر و سفارشی سازی سایت برایتان مهم نیست و از عهده اش بر می آیید.

خوب حالا که سناریوهای مختلف را مشاهده کردید می توانید پلتفرم های سایت ساز متفاوتی را امتحان کنید یا خودتان دست به کار شوید. اگر تصمیم دارید از سایت سازها استفاده کنید گزینه های زیادی پیش رو خواهید داشت. سایت های ایرانی و خارجی زیادی هستند که چنین خدماتی را در اختیارتان قرار می دهند. مزایا و معایب هر کدام از آن ها را خوب بررسی کنید و سپس یکی از گزینه های موجود را بر اساس نیازهایتان انتخاب نمایید.

سایت ساز استارت به شما تمامی قابلیت های مورد نیازتان برای راه اندازی یک وبسایت حرفه ای را عرضه میکند.

همین امروز سایت خود را به صورت رایگان در استارت ایجاد کنید و از طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی لذت ببرید.

  1. صفحه اصلی ، انتخاب طرح ها و نوار ناوبری (منوها)

حالا که پلتفرم مدنظر برای راه اندازی سایت تان را انتخاب کردید زمان تمرکز بر روی نوار ناوبری و طرح صفحات فرا رسیده است. این اولین گام خلاقانه شما در طراحی سایت است که باید به دقت روی آن کار کنید.

فرض کنید در دنیای آفلاین فعالیت می کنید و یک فروشگاه فیزیکی دارید. مشتری وقتی به سراغ فروشگاه شما می آید اولین چیزی که بررسی می کند محصولات عرضه شده در ویترین است. صفحه اصلی سایت شما همانند ویترین فروشگاه عمل می کند. پس باید زمان زیادی برای طراحی درست آن اختصاص دهید. بی شک صفحه اصلی همان جایی است که بازدیدکنندگان را به ادامه کار ترغیب می کند یا باعث میشود آن ها وب سایت شما را ترک کنند.

سایت هایی که کارکرد خوبی دارند به جز ظاهر به موارد دیگری هم اهمیت می دهند. آن ها کارکرد خوبی برای مخاطبان شان فراهم می آورند. یک سایت با طراحی خوب سایتی است که سبک مناسبی داشته باشد و در عین حال کارایی لازم را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد.

صفحه اصلی زمانی موثر خواهد بود که بتواند در عرض چند ثانیه نظر مخاطب را به خود جلب کند، او را به ناوبری آسان هدایت نماید و به او کمک کند هر آنچه که نیاز دارد را در کمترین زمان ممکن بیابد. باید بدانید بازدیدکنندگان شما قرار است در سایت چه کاری انجام دهند. در ادامه سعی می کنیم دو جنبه مهم از سایت یعنی طرح و نوار ناوبری را با هم بررسی کنیم.

طرح صفحه اصلی:

در سطح ساده صفحه اصلی دو بخش اصلی دارد: طرح بالای خط تا(Fold) ، طرح پایین خط تا (Fold). زمانی که می خواهید صفحه اصلی تان را طرح بندی کنید باید بدانید در هر بخش چه عناصری را قرار خواهید داد.

Fold در لغت به معنی تا کردن است و در طراحی سایت نخستین بخشی از صفحه است که توسط کاربر مشاهده می شود، برای مشاهده بخش های دیگرصفحه کاربر باید از اسکرول استفاده کند.

بالای خط تا: بالای خط تا به موقعیتی از سایت گفته می شود که دربرگیرنده نیمه بالایی صفحه شماست. محتوایی که در این بخش قرار می گیرد باید برای کاربران بسیار مهم باشد. یک جمله مهم که خلاصه ارزش های سایت شماست و یک call to action برجسته برای تبدیل مشتری می تواند نمونه خوبی از این عناصر باشد. سعی کنید زبانی که برای نوشتن متن های Call to action از آن استفاده می کنید خاص و ترغیب کننده برای انجام یک فعالیت مهم باشد.

پایین خط تا: در این بخش محتوای عمیق تر و با جزییات بیشتری قرار می گیرد و از عناصری که در بالای خط تا قرار گرفته بود پشتیبانی می کند. مثلا مزایای محصولات یا خدمات در این بخش گنجانده می شود. اگر یک هنرمند هستید می توانید بگویید چرا کاربران از محصولات و خدمات تان استفاده می کنند. علاوه بر همه مواردی که بیان کردیم می توانید از نشانگرهای اعتماد افراد مثل نظرات یا تستیمونیال ها( توصیه نامه ها) هم در این بخش استفاده کنید.

یک هشدار مهم: در یادگیری طراحی سایت حتی موارد اندک هم می تواند زیاد باشد. سایت را پیچیده یا شلوغ طراحی نکنید. برقراری ارتباط موثر با مخاطبان نکته کلیدی برای رساندن پیام به گوش آن هاست.

لوگوی سایت را کجا قرار دهیم؟

لوگو هویت بصری شما را به مخاطب نشان می دهد. اگر حرفه ای کار کرده باشید و لوگویتان را هم همزمان با طراحی سایت آماده کرده باشید گزینه های مختلفی برای قرار دادن آن در سایت خواهید داشت. اگر سایت تان بیشتر بر روی محصولات و خدمات تمرکز کرده و توجه زیادی به برند نداشته ، می توانید لوگو را در امتداد نوار منوهایتان قرار دهید.

اما اگر تمرکز اصلی سایت بر روی برند بوده است لوگو را در مرکز و زیر نوار منو قرار دهید. موقعیت های مختلفی برای قرار دادن لوگو در سایت وجود دارد اما سعی کنید پیام اصلی سایت را نادیده نگیرید و باعث شلوغ شدن نوار ناوبری نشوید.

نوار ناوبری (منوها) صفحه اصلی:

وقتی کاربر وارد صفحه اصلی سایت می شود و محتوای موجود را مطالعه می کند ممکن است دوست داشته باشد با سایر خدمات و محصولات آن نیز اشنا شود. دقیقا همین جاست که پای نوار ناوبری یا همان منوها به بحث طراحی سایت باز می شود.

نوار ناوبری همان منوهایی در سایت است که کاربر به کمک آن ها می تواند گشت و گذار خوبی در سایر بخش های سایت داشته باشد. منوهایی که مشخصات زیر را دارند اغلب کارکرد خوبی برایتان خواهند داشت:

  • تنها صفحات ضروری را شامل می شوند
  • طبقه بندی ها و دسته بندی ها به درستی انجام شده است
  • عناوین صفحات کوتاه و شفاف هستند
  • نوار ناوبری به خوبی جلوی چشم مخاطبان قرار دارد.

در هر بخش از نوار ناوبری باید هدف نهایی که کاربرانتان است را مدنظر داشته باشید. عناوین خاص بنویسید. به عنوان مثال به جای اینکه بنویسید محصولات ما از عباراتی همچون جوراب های بچه گانه استفاده کنید. اما یک قانون مهم را فراموش نکنید: اگر گزینه زیادی برای انتخاب در اختیار کاربران قرار دهید آن ها دچار شک و تردید می شوند و ممکن است سایت را ترک کنند.

بیشتر سایت ها نوار ناوبری شان را در بالای صفحه قرار می دهند. توصیه می کنیم شما هم از همین قانون تبعیت کنید. از خودتان قانون جدیدی ابداع نکنید. اینکار باعث می شود کاربران به راحتی منوهای موجود را پیدا نکنند. در نهایت باید مطمئن شوید به صفحه تماس با ما ، درباره ما و سوالات پرتکرار هم لینکی می دهید. صفحه سوالات پر تکرار به کاربران کمک می کند پاسخ سوالاتشان را سریع تر بیابند و در نهایت موجب صرفه جویی در زمان شما به عنوان پشتیبان سایت هم خواهد شد.

بعد از اینکه کارتان تمام شد، صفحه اصلی را به دوست یا یک نفر از اعضای خانواده تان نشان دهید. از آن ها نظرشان را بپرسید. ببینید در نگاه اول چه چیزی به ذهنشان خطور می کند. اگر سایت را سردرگم کننده یافتند بهتر است یک گام به عقب بردارید و دوباره آن را طراحی کنید. طرح و منوها با انتخاب قالب بهتر خودش را نشان می دهد.

  1. انتخاب تم یا قالب

برای اینکه بتوانید ظاهر جذاب تری به صفحه اصلی تان بدهید به یک قالب یا تم زیبا هم نیاز دارید.

سایت سازها انواع مختلفی از قالب های متنوع را در اختیارتان قرار می دهند. شما می توانید از بین آن ها یکی را به دلخواه انتخاب کنید. علاوه بر این در سایت سازها می توانید قالب ها را بر اساس دسته بندی های موجود فیلتر کنید.

در این شرایط قادر خواهید بود قالبی را انتخاب کنید که با صنعت تان سازگار است. در بیشتر پلتفرم ها می توانید طیف وسیعی از قالب های رایگان و پولی را پیدا کنید. با اضافه کردن قابلیت ها و عناصر مختلف قادر خواهید بود قالب تان را سفارشی سازی کنید.

در برخی از قالب های پولی ممکن است قابلیت سفارشی سازی نداشته باشید. پس قبل از خرید این موضوع را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که یافتن یک قالب بی عیب و نقص کار اسانی نیست اما می توانید از یک رویکرد سیستماتیک برای انتخاب قالب استفاده کنید.

بیشتر قالب هایی که در بازار وجود دارد هدرهای از پیش طراحی شده ای دارند. این هدرها می توانند تصویر، گالری و حتی ویدئو را هم در خود جای دهند. تنها جذابیت هدر را مدنظر قرار ندهید. گزینه ای را انتخاب کنید که می توانید با آن کار کنید و به کمک آن پیام سایت تان را به گوش مخاطبان برسانید.

انواع مختلفی از هدرها برای انتخاب وجود دارد. هر کدام از آن ها برای سایت های مختلفی کارایی دارند.

به عنوان مثال هدرهای استاتیک بدون محتوا برای سایت هایی خوب هستند که از تصاویر بسیار با کیفیت برای جذب بازدیدکننده بهره می برند. اما هدرهای استاتیک فضای زیادی به خود اختصاص می دهند. پس اگر برای توضیح محصولات و خدمات تان متنی دارید از این هدرها استفاده نکنید. به نظر می رسد امن ترین انتخاب، هدر استاتیک به همراه محتواست. عناصر کلیدی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سرتیتر
  • پاراگراف اصلی
  • دکمه ها یا لینک های متنی Call to action
  • تصاویر پشتیبانی کننده

سایت های پیچیده که محصولات یا خدمات متعددی را تبلیغ می کنند ممکن است به هدرهای اسلایدشو نیاز داشته باشند. همه چیز به نیازهای شما و مخاطبان تان بستگی دارد.

  1. انتخاب طرح رنگ

شرط می بندم که نمی دانستید 85 درصد از خریداران بر این باورند که رنگ دلیل اصلی خرید آن هاست. این موضوع را سایت کیس متریک بیان کرده است. پس جای هیچ تعجب و شگفتی نیست که انتخاب طرح رنگی مهم ترین گام در طراحی سایت باشد. این مرحله به شما کمک می کند استراتژی مناسبی برای انتخاب رنگ های سایت تان اتخاذ نمایید.

استراتژی خوب برای انتخاب رنگ ها باید شامل سه عنصر اصلی باشد:

  • رنگ برجسته و اصلی که با رنگ مکمل ترکیب می شود
  • رنگ پس زمینه یا بک گراند
  • طرح رنگ ثابت در کل سایت

رنگ برجسته و اصلی که انتخاب می کنید باید همان چیزی باشد که می خواهید افراد درباره شما و سایت تان به خاطر بسپارند.

اگر لوگویی دارید، از رنگ اولیه لوگو به عنوان رنگ برجسته و اصلی استفاده کنید. بخش های با ارزشمند سایت باید به کمک رنگ اصلی طراحی شوند.

اگر بدانید رنگ ها دارای روانشناسی خاص خود هستند تعجب خواهید کرد. به همین خاطر باید انتخاب آن ها معنایی که پشت شان وجود دارد را خوب درک کنید. مثلا رنگ قرمز برای ایجاد حس اضطرار به کار می رود. این رنگ برای جذب خریداران عجول استفاده می شود و برای فست فودها و فروش های سریع عالی است.

هر رنگی شخصیت خاص خودش را دارد. پس این وظیفه شماست که به عنوان طراح سایت معنای رنگ ها را بفهمید و در بخش های مختلف سایت به درستی از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر خدمات مشاوره آنلاین وام مسکن را در سایت تان ارائه می کنید استفاده از رنگ های خیلی روشن ممکن است مناسب نباشد. تا جایی که می توانید پس زمینه سایت تان را ساده طراحی کنید.

شما که نمی خواهید مانع از خوانده شدن درست محتوایتان شوید؟ سایت هایی که محتوای زیادی به کاربرانشان ارائه می کنند یا محصولات و خدمات متنوعی را تبلیغ می نمایند اغلب تلاش می کنند از پس زمینه سفید رنگ استفاده کنند تا توجه بازدیدکننده تنها به موضوع اضلی معطوف شود.

رنگ های مکمل را می توان در سایر بخش های سایت مورد استفاده قرار داد و نواحی کلیدی را برجسته تر کرد. برای اینکه بتوانید زیرعنوان ها و دکمه ها را از سایر بخش های موجود متمایز کنید رنگ ها و طرح های مختلفی را امتحان کنید.

بعد از انجام اینکار می توانید از تست های مختلف همچون تست A/B استفاده کنید و بهترین طرح و رنگ را انتخاب نمایید.

هر پالت رنگی که برای طراحی سایت تان انتخاب می کنید یک نکته مهم را باید مدنظر داشته باشید. ثبات و پایداری رنگ در سرتاسر سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرح های رنگی مختلف در صفحات مختلف استفاده نکنید.

در این شرایط تنها چیزی که به دست می آورید یک سری کاربر سردرگم شده است که نمی دانند باید چه کاری در سایت انجام دهند.

  1. اضافه کردن محتوا: فونت، تصاویر و محتوا

خوب نوبت اضافه کردن محتوا به سایت است. فونت ها، تصاویر و متنی که در سایت می نویسید جزو جنبه های مهم آن محسوب می شوند. در این مرحله هر کدام از این موارد را مرحله به مرحله با هم مرور می کنیم. اجازه دهید کار را با فونت ها آغاز نماییم.

فونت:

برای استفاده کردن از فونت ها یک قانون طلایی وجود دارد. حتما از خودتان می پرسید این قانون چه چیزی است. خیلی ساده است. هرگر خوانایی متن را قربانی استفاده از سبک های مختلف نکنید. اگر فونت عالی و زیبایی انتخاب کنید اما هیچ کس قادر به خواندن آن نباشد چه مزیتی برایتان خواهد داشت؟ همانند طرح رنگی، فونتی که انتخاب می کنید باید در کل سایت ثابت باشد. مطمئن شوید هدینگ ها یا سرتیترهای صفحات تان در کل سایت از فونت یکسانی بهره می برند.

زمانی که صحبت از تایپوگرافی به میان می آید یک قانون کلی هست که باید رعایت شود. نباید بیش از دو فونت متفاوت در سایت مورد استفاده قرار گیرد. یعنی اینکه شما تنها می توانید از دو فونت مختلف استفاده کنید نه بیشتر. همین قانون درباره رنگ فونت ها نیز صادق است. یک یا دو رنگ برای فونت ها کافی است. می توانید فونت هایی که برای نوشتن متن کال تو اکشن ها مورد استفاده قرار می دهید را با تجربه به دست آورید.

اگر بتوانید نظر بیننده را به این دکمه ها جلب کنید قطعا موفق خواهید شد. همانند طرح رنگی که در قسمت قبلی درباره اش صحبت کردیم، فونت های شما هم باید منعکس کننده هویت سایت باشد. فونت های مختلف موارد متعددی را نشان می دهند. مثلا فونت یکان یک فونت سنتی است. فونت هایی جدید مثل ایران سنس ترو تمیز هستند و باعث شلوغی سایت تان نمی شوند.

اگر سایت شما خدمات حرفه ای ارائه می کند از فونت تاهوما استفاده نکنید. فقط فونت نیست که باید به آن توجه داشته باشید. فضای بین متن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهترین ارتفاع خط 150 درصد از اندازه فونتی است که مورد استفاده قرار می دهید.

محتوا:

محتوای سایت شما باید جذاب تر از هر چیزی باشد. این محتواست که بازدیدکننده را به انجام یک فعالیت خاص ترغیب می کند و هدف خاصی را دنبال می نماید. محتوایتان را چشم نواز طراحی کنید. هیچ چیزی همانند بلوک های متنی بزرگ یا شلوغ نمی تواند ظاهر سایت تان را به هم بریزد.

اگر می خواهید بخشی از محتوایتان متمایز شود سعی کنید آن را با فضای سفید پر کنید.

سئوی محتوا نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که می دانید سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست. شما باید تلاش کنید در میان رقبایی که دارید خودتان را متمایز نمایید و ترافیک بیشتری از موتورهای جستجویی همچون گوگل به دست آورید.

بخش مهم سئو نوشتن متنی است که بتواند خودش را به خوبی نشان دهد. فرض کنید فروشگاه شما در حال فروش جوراب است. حالا باید ببینید مخاطبان تان از چه واژه هایی برای پیدا کردن جوراب مدنظرشان در گوگل استفاده می کنند. به این واژه های مرتبط کلیدواژه یا کلمه کلیدی می گویند.

برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط به صنعت تان ابزارهای مختلفی پیش رو دارید. یکی از این ابزارها کیورد پلنر گوگل است. به کمک این ابزار می توانید دید اصلی درباره سئو به دست آورید و ببینید کاربران تان از چه کلماتی برای یافتن محصولات و خدمات تان استفاده می کنند. گوگل ترندز هم منبع خوبی برای یافتن ایده های مرتبط است.مطمئن شوید که کلیدواژه های مرتبط را در تگ هایH1 ، H2 ، بدنه متن و متادیسکرپشن استفاده می کنید.

نکته طلایی: زمانی که اطلاعات محتوایی سایت تان را اضافه می کنید از Schema Markup استفاده کنید. این همان چیزی است که گوگل از آن برای دریافت اطلاعات درباره کسب وکارتان در جستجوی محلی استفاده می کند. اگر برنامه نویس ماهری نیستید زیاد نگران نباشید. می توانید از ابزارها و سایت های آنلاین برای ایجاد این کد استفاده کنید. اخرین نکته ای که در مورد محتوا باید مدنظر داشته باشید این است که متن تان غلط املایی یا گرامری نداشته باشد. به جای اینکه همیشه به فکر سئوی متن و موتورهای جستجو باشید متنی را بنویسید که برای مخاطبان تان قابل درک باشد و خوانایی خوبی داشته باشد.

تصاویر:

این تصاویر هستند که یک سایت معمولی را به یک دارایی جذاب بصری تبدیل می کنند. اگر بازاریاب یا سئوکار باشید حتما می دانید که محتوای بصری می تواند نرخ کلیک و تعامل را افزایش دهد. علاوه بر این تصاویر بیشتر از متن در ذهن بیننده می مانند. اگر شما اطلاعاتی را بشنوید احتمال به خاطر سپردن آن تنها 10 درصد خواهد بود. اما اگر تصویر را هم به آن اضافه کنید این احتمال تا 65 درصد افزایش می یابد. این را یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد. با اینحال نباید سایت را تنها با تصویر پر کنید. اگرچه استفاده از تصاویر متعدد با کیفیت گزینه عالی به نظر می رسد اما می تواند سرعت بارگذاری سایت تان را کاهش دهد. سرعت بارگذاری سایت جزو فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل است و این موتور جستجو به سرعت اهمیت زیادی می دهد. کاربران شما زیاد صبور نیستند و اگر ببینند سایت به درستی بارگذاری نمی شود آن را ترک می کنند.

  1. تست ، اصلاح و به روزرسانی:

خوب حالا شما اطلاعات جامع و کاملی درباره طرح رنگ ها و صفحه اصلی، قالب ها و فونت ها و نحوه استفاده از محتوا به دست آوردید. به نظرتان گام بعدی که باید بردارید چه چیزی است؟ بله درست حدس زدید. در گام هفتم از آموزش طراحی سایت شما باید به جنبه هایی همچون تست، اصلاح و به روزرسانی بپردازید. حالا زمان آن فرا رسیده که سایت را منتشر کنید.

اما قبل از انتشار آن باید همه چیز را تست کنید تا مطمئن شوید کارایی که شما مدنظر داشتید را در اختیار کاربران قرار می دهد. سایت باید هم بر روی دسکتاپ و هم بر روی موبایل به درستی نشان داده شود. همچنین سایت باید بر روی مرورگرهای مختلف همچون کروم و فایرفاکس به خوبی کار کند. اگر از سایت سازها استفاده کرده اید می توانید این بخش از طراحی سایت را به راحتی انجام دهید. با چند کلیک ساده قادر خواهید بود پیش نمایش سایت تان را ببینید و مشکلاتش را برطرف نمایید. به پیش نمایش سایت زیر توجه کنید:

در این مرحله باید مطمئن شوید همه دکمه ها از جمله دکمه CTA به درستی کار می کند. همه متون موجود در سایت را از نو بخوانید و هر گونه مشکل گرامری یا املایی را قبل از انتشار برطرف کنید. تنها به خودتان اعتماد نکنید. از دوست یا عضوی از خانواده بخواهید سایت را قبل از انتشار بررسی کنند و نکاتی که برای بهبود یا اصلاح به ذهنشان می رسد به شما بگویند. بعد از اینکه همه جوانب را بررسی کردید و اصلاح نمودید می توانید سایت تان را منتشر کنید. یک فنجان چای یا قهوه برای خودتان بریزید و با آرامش نوش جان کنید. شما بیش از نیمی از مسیر را طی کرده اید.

سایت را به طور منظم به روز کنید:

طراحی سایت تنها به معنای طراحی و انتشار آن نیست. بعد از انتشار هم کارهایی دارید که باید انجام دهید. دنیای آنلاین همیشه ثابت نیست. پس شما هم نباید ساکن باشید. بازدیدکنندگان سایت هایی که به نظر استاتیک و قدیمی می رسد را دوست ندارند. گوگل هم چنین سایت هایی را نمی پسندد. به روزرسانی مستمر محتوا می تواند به موتورهای جستجو نشان دهد سایت شما در حوزه کاری خودش اطلاعات مرتبط و ارزشمندی منتشر می کند.

زمانی که می خواهید سایت تان را به روز کنید مطمئن شوید که:

  • محتوای سایت همچون اطلاعات سایت، فهرست محصولات و خدمات، تصاویر و متن ها هم به روز هستند.
  • ناوبری در محتوا به راحتی انجام می شود و درک اسانی دارد.
  • دکمه های Call to action در موقعیت درستی قرار گرفته اند و طرح رنگ و فونت چشم نوازی در آن ها استفاده شده است. با به روزرسانی دکمه های سایت می توانید تجربیات خودتان را بیازمایید.

خوب تا به اینجای کار با موارد متعددی اشنا شدیم. اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم سایت را به مرحله بعدی ببریم؟ موضوع بحث بعدی ما دقیقا همین است.

خسته که نشدید؟ اگر خسته شدید کمی استراحت کنید و دوباره برگردید. هنوز اطلاعات مهمی داریم که باید با هم مرور کنیم.

  1. نتیجه گیری: چگونه سایتی را طراحی کنیم؟

خوب تبریک می گوییم. شما به آخرین بخش از آموزش طراحی سایت رسیدید. حالا با مهارت های مختلفی مجهز هستید. این راهنما را بوک مارک کنید و از آن به عنوان یک مقاله کاربردی در طراحی هایتان بهره ببرید.

اگر در مورد اصول طراحی زیاد مطمئن نیستید به این مقاله برگردید و همه چیز را دوباره مرور کنید. اگر می خواهید سایت را بهتر از قبل سازید و جذابیت ویژه ای به آن ببخشید برخی از ترندهای مرور شده را هم مورد استفاده قرار دهید.

همیشه با چشم باز رقبا را بررسی کنید و از آن ها یاد بگیرید. مراحلی که در بالا بیان کردیم را دنبال کنید تا یک سایت زیبا و جذاب داشته باشید.